De RotC 2015

Een totaal andere Rees, dat was het zeker! Tot en met donderdagochtend lagen we in de Veerhaven van Rotterdam, de storm zorgde ervoor dat wij niet uit konden varen. Maar ondanks dat hebben we een prachtige week gehad!

Zondag 29 maart: Normaliter is er voorafgaande aan de Race of the Classics een open dag, ook dit jaar stond deze gepland. Door regen en wind heeft de organisatie doen besluiten de open dag af te lassen. Onze teamleden besloten daarom pas later te komen, en druppelden uiteindelijk pas rond 17 uur binnen op de Oban. Iedereen was er op zondag al, zodat we met zijn allen samen de Race of the Classics zouden kunnen starten met een etentje!

Maandag 30 maart: Nog altijd waait het hard, en helaas kwam gisteravond het telefoontje dat ook de Showstart niet door zou kunnen gaan vanwege het weer. Enkele schepen zouden uitvaren, en onze gasten konden aan boord van deze schepen meevaren, want onze Oban bleef in de Veerhaven liggen. Hierdoor konden helaas niet alle teamleden meevaren. In de middag stelde de organisatie ons voor een Challenge: een filmpje. Het resultaat mag er wezen!

‘S avonds stonden we met alle deelnemers van de RotC 2015 in de Blender, om met zijn allen de Rees leven in te blazen!

Dinsdag 1 april: Helaas nog steeds geen uitzicht om de Veerhaven te verlaten! Met zijn allen zijn we in de bus gestapt naar Scheveningen, waar we konden zien welke golven ons ervan weer hielden het grote water op te gaan. Lekker uitwaaien op het strand, met daarna een witbiertje op het terras. Na het zien van de golven, was iedereen toch wel blij dat we in de haven waren blijven liggen. En was er weer wat meer begrip, wat de sfeer aan boord alleen maar ten goede kwam!

Woensdag 2 april: Een nieuwe dag aangebroken in de Veerhaven, waar nog altijd alle schepen van de Rees lagen aangemeerd. Met als grote activiteit stormbanen, touwtrekken, boeislingeren, sumoworstelen en nog veel meer. Met zijn allen zijn we vol goede moed begonnen, en hebben het uiteindelijk in de finale tegen Team Haagsche Hogeschool moeten laten afweten. Maar trots op onze tweede plek! ‘S avonds op tijd naar bed, want de volgende ochtend was het eindelijk zo ver!

Donderdag 3 april: Toch wel vroeg, als om 6 uur ‘s morgens de trossen los gaan, maar iedereen staat aan dek als we dan eindelijk de Veerhaven in alle vroegte verlaten! Via de binnenwateren naar Hellevoetsluis, eindelijk de zeilen kunnen heisen. Nog niet de Noordzee op, want daar staan nog te veel golven, maar er is beweging in de vloot. Aangekomen in Hellevoetsluis worden alle schepen warm onthaald door de burgemeester en een kruidenbittertje. Dit keer wordt er geen locatie geregeld, maar bier, welke geleverd wordt op drie van de grootste schepen. Met zijn allen bouwen we er een feestje, buiten aan boord van een prachtig schip, DJ in de mast, bier vloeit, wat wil een student nog meer?

Vrijdag 4 april: Het grote moment was eindelijk daar! We konden de Noordzee op! Op ons eigen gemak voeren we over de Noordzee richting Scheveningen. Op zee pannenkoeken bakken is nog een aardige uitdaging als de boot zo scheef ligt, maar iedereen heeft zijn buikje rond kunnen eten voordat we in Scheveningen aankwamen. Eenmaal daar heeft de organisatie een verrassing voor iedereen, flessen bubbels worden uitgedeeld om samen te proosten, waarna we richting een strandtent gaan om daar te genieten van een machtig Tenue de Ville feest!
IMG-20150404-WA0009
Ons hele team in matchende outfits, althans alle heren een blauwe das en de dames een ceintuur in dezelfde kleur blauw. Onze avond kan niet meer stuk!

Zaterdag 5 april: De Rees gaat toch nog van start! Een 12-uurs Race is er uitgeschreven door de organisatie, eerst moeten we twee tussentijdse finishes halen, om vervolgens tot 00 uur zoveel mogelijk mijlen te gaan varen! Keihard gingen we van start, als een van de eersten gaan we over beide tussentijdse finishes en dan begint het echte werk, mijlen maken! Twaalf uur lang is wel een heel lang rak waarin we uiteindelijk meer dan 80 mijl gemaakt hebben! Enkele teamleden werden zeeziek, maar gelukkig konden de meesten de maaltijden binnen houden. Toen we om 00 uur finishten lagen we al vlak voor IJmuiden en konden we via daar doorvaren naar Beverwijk. Eenmaal aangekomen konden we voor de laatste keer in slaapvallen aan boord van de Oban (na een welverdiend aanlegbiertje!).

Zondag 6 april: Grote schoonmaak aan boord van ons schip om alles weer schoon en opgeruimd achter te kunnen laten, onderweg naar Amsterdam over het Noordzeekanaal. Gezellig samen een patatje eten, en dan op naar de prijsuitreiking. De spanning wordt steeds groter, hoe hebben we het gedaan? Dan is het moment eindelijk daar met als eerste prijs die wordt uitgereikt, de Media Award: Winnaar Team Wageningen Universiteit!!!!

Team MIWB wint uiteindelijk de Race Achievement Award (oftewel RAA), heel goed gedaan! Gefeliciteerd!

Uiteindelijk eindigen we als 4e voor de Challenge Cup, Team Tilburg neemt deze mee naar huis, Gefeliciteerd!! Moe maar voldaan zijn we allemaal richting huis gegaan na een buitengewone maar toch wel prachtige Reesweek.

Nog een woordje dank aan al onze sponsoren, door de storm was onze Rees bijna niet doorgegaan, maar zonder jullie hadden wij dit avontuur niet eens aan kunnen gaan. Dank jullie wel!

Ben je je geïnteresseerd om Team Wageningen Universiteit 2016 te versterken, hou onze Facebook pagina in de gaten en wie weet bleef jij volgend jaar een buitengewone Rees!

Foto’s van de Race of the Classics 2015 door Team Wageningen Universiteit

“Een kleine impressie van alle foto’s die zijn gemaakt rondom de Race of the Classics 2015”

From RotC 2015, posted by Team Wageningen RotC on 11/08/2014 (145 items)